tisdag 14 augusti 2012

Kalljästa frallor

Hejsan svejsan!

Hörni, jag är lite nyfiken... kan vi inte säga att ni lämnar ett litet avtryck någon gång emellanåt genom att skriva en kommentar? Jag ser ju att det är mellan 50 och 100 personer som tittar in hit varje dag. Det vore så roligt att få veta vilka ni är :)

Hur som helst. Jag pratade med en kollega som gjort kalljäst bröd. Alltså bröd som får jäsa i kylskåpet över natten och så swisch in i ugnen på morgonen. Så har du nygräddat bröd till frukost. Inte dumt alls! Har ni prövat det?

Jag googlade (som vanligt) och hittade massor av recept (som vanligt). Valde ett och här kommer det till er...



Kalljästa frukostfrallor ca 15 st:
25 g jäst
5 dl kallt vatten
1 msk honung
1 msk rapsolja
2 tsk salt
ca 12 dl rågsikt
Gör så här:
På kvällen: Rör ut jästen i vattnet i en stor bunke och tillsätt övriga ingredienser. Degen blir ganska kompakt. Täck med handduk och ställ bunken i kylskåp över natten.
På morgonen: Sätt ugnen på 225 grader och ta fram degen. Tippa ut den på ett rejält mjölat bakbord. Platta till degen men knåda inte. Skär ut bitar med vass kniv/degskrapa och lägg inte alltför tätt på bakpappersklädda plåtar 7-8 bitar per normalstor plåt är lagom.
Grädda sedan bröden gyllene mitt i ugnen ca 15 minuter.

Klart!

P.S.  Du kan ju frysa de bröd som inte äts upp också D.S.

Anna

10 kommentarer:

Ett ögonblick sa...

Hej!
Jag tycker också det vore roligt om man gav sig tillkänna när man ändå är inne och tassar... Här har Du i alla fall mig;) En tjej i mina bästa år och lite till. Jag tror jag hittade hit första gången genom något fint du hade virkat. Jag kikar in med jämna mellanrum men är väldigt dålig på att lämna avtryck. Nu är det i alla fall gjort och jag tittar snart in igen. Frukostfrallorna såg supergoda ut! kanske kan bli till en god helgfrukost.
På återseende
//lisamaja

by Cila sa...

Halloj! Jag är en relativt ny
men trogen läsae och Du har
även inspirerat mig att börja blogga!
Kika in på
bycila.blogspot.com
så får du se vem jag är :-)
// Cecilia

Camilla sa...

Hej!!
Ungefär samma här... Kikar in hos dig med jämna mellanrum, men är dålig på att lämna kommentarer. Tycker precis som i att det är trevligt med avtryck, sp jag ska själv bättra mig!!
Min blogg är för tillfället väldigt oaktiv, men jag har planer på att aktivera den igen snart! Eller närmar sig påsken?!? ;)

Kram till dig och tack för all inspiration du ger!
Kram Camilla

Katarina sa...

Hej
Har precis ätit nybakt bröd till kvällsmat, så gott.
Är en tjej på 30+ med två små grabbar, och en stor här hemma. Kikar in titt som tätt framförallt för virkningen, men dina andra pyssel är lika inspirerande. Och hade förmodligen sökt på virkning på nätet när jag hittade hit första gången för ngt år sen. Lämnat ngn kommentar innan, men inte mer. Tittar in snart igen.
//Katarina

grannfröken sa...

Hej ! Ännu en här som är dålig på att lämna avtryck. Jag är en följare av din blogg. Man får mycket inspiration av dig i din blogg. Det tackar jag för.
Ha en trevlig kväll/Catrin

Anonym sa...

Hej! Jag är ofta in på din blogg men har bara kommenterat några gånger. Ska försöka bättra mig :-)
Jag är förskollärare, jobbar på gymnasiesärskola och virkar inte alls. Men är imponerad av allt fint du gör! :-)
Ha det gott!

/Eva N

Jenny sa...

Hej Anna!
Här kikar jag in;) Frallorna ser jättegoda ut!

Ha det bra!

Kraam Jenny

kungen o majkis sa...

Vinkar lite här med då ;-)!

Malin på pastill.nu sa...

Å här är jag! Jag kikar in lite då och då :-) Jag är 32 år ung med två trollungar, två trollkatter och ett stort troll till sambo. Jag jobbar som gruppchef inom teknikbranschen och all min fritid går till att göra kreativa saker. Jag älskar godis och chips och dricker en liter coca cola varje dag. Jag är vegetarian, försöker börja springa och har lyckats med fyra rundor den här sommaren. Och så är jag en nattuggla :-)

Tack för din alldeles underbart fina kommentar inne hos mig, den gjorde mig så himla glad!! <3

Kram

Anonym sa...

Hej Anna,

Jag är en kvinna på 40+ och bor utanför Karlstad. Har haft din blogg på mina favoriter länge nu. Har skrivit någon kommentar nån gång. Tycker du blandar roliga saker och fin heminredning och är personlig :-)

/Tove