tisdag 20 september 2011

Virkad stolsdyna


Tjena mors!

Sitter EGENTLIGEN och pluggar nu. Men jag måste ju ta rast också, visst? Så då passar jag på att visa er vad jag har åstadkommit efter de senaste kvällarnas virkning. En stolsdyna. Fast egentligen ska det bli ett överdrag till en sån där Ikea-pall, ni vet. Jag håller på att virka kanten nu, som ni kanske ser. Men då kom jag ju på att den skulle bli snygg i köket också, som en stolsdyna.


Jag har virkat mormorsrutorna efter beskrivningen i boken Galen i garn, d.v.s. 2 halvstolpar, 2 luftmaskor, 2 halvstolpar i hörnen och 2 halvstolpar, 1 luftmaska till sidorna i mormorsrutan. Det går rätt snabbt då, en del mönster på mormorsrutor använder 4 halvstolpar, och det tar ju lite längre tid. Garnet är Järbos Molly. Jag har använt virknål nr 5. Molly finns i en massa roliga färger. På Panduro i Stinsen (Sollentuna) kostade varje nystan inte mer än 16 kronor! Så då kan man ju frossa i en massa färger.

Nä, nu måste jag fortsätta här.

Kram på er!
Anna

8 kommentarer:

Gilla Yoga sa...

Vad fint det blir! Och det är lite lagom att virka till en dyna, lagom många rutor ;-)

Kram!!!

Sara sa...

Hej hej!
Det är så gulligt med mormorsrutor!
Linda får gärna virka något till mig med sånt,gärna i lite grått,vit och beige kanske ;)
jag har önskat mig lite virkade alster i födelsedagspresent av henne så vi får väll se vad det blir =)
Hoppas att du får en fin vecka!
Kramar ifrån mig

Tidsmästarinnan sa...

Den här veckan känner jag mig lite som en halvstolpe hela jag :-)
hihi!
Jättefina färger ihop, du är så himla duktig!
Kram kram, hoppas allt är bra med dig och familjen. Raster i pluggandet måste man ABSOLUT ta :-)
Susanne

Veronica sa...

Gud vad kreativt! Vet du om det finns någon liknande bok (fast med instruktioner om broderi istället för stickning)?

Engelska Villan sa...

Veronica: Nej, jag vet inte så mycket om broderier, tyvärr.
/Anna

Annefia sa...

Vilken kul idé med stolsdynor av mormorsrutor. Själv har jag alltid virkat mina mormorsrutor med vanliga stolpar och tre stolpar + två luftmaskor överallt.

Anonym sa...

Mycket tjusig! Funderar på att göra något likande i samma garn men klurar på garnåtgång. Hur mycket väger en enkel ruta ungefär?

Engelska Villan sa...

Anonym: Jag har ingen aning om vikten på dynan tyvärr eller på varje ruta. Jag tror att två nystan totalt räcker till dynan. Fast sen vill du väl ha flera färger?