måndag 28 september 2009

Smarrig seg äppelkaka







God kväll!


Äppetider är härliga tider! Jag älskar svenska äpplen och allt gott man kan göra av äpplen. Äppelkräm, äppelmos, äppelkompott, äppelchutney, äppelmust, äppelpaj, äppelkakor... Mmmm... Jag är lite ledsen över att jag inte har äppelträd själv på tomten. Andras tomter svämmar ju över av äpplen, så ibland funderar jag på att ringa på och fråga om jag får plocka lite, hihi :) Vi har i alla fall våra kära grannar, som har ett äppelträd, som vi får plocka av.
Jag har fått ett sånt himla smarrigt recept på äppelkaka i långpanna, av min kompis Isabel. Det är ett jätteenkelt recept, och det blir supergott! Här kommer det:

Seg äppelkaka i stor långpanna
5 ägg
6 dl socker
225 g smält smör
3 tsk vaniljsocker
6 dl vetemjöl
5 äpplen
kanel & socker
175 grader
Smörj och bröa en stor långpanna
Vispa ägg & socker. Smält smöret och tillsätt det.
Blanda vetemjöl & vaniljsocker och tillsätt till smeten.
Häll smeten i långpannan.
Lägg skivade äpplen överst och strö kanel och socker på.
Grädda 30 minuter

Kram och god natt!
Anna

P.S. Ni glömmer inte sjalen va? Den är så fantastisk, så alla bör ta chansen att vinna den :) D.S.

17 kommentarer:

Jenny sa...

Godmorgon Anna!
Låter jättegott med seg äppelkaka:)

(fast det påminner mig om att jag ju skulle baka för att få en KA..den är lååångt borta,hihi!)

Våra grannar längre ner i backen la ut äpplen i en korg vid vägen och satte dit en skylt välkommen att smaka, det tycker jag var en trevlig gest:)


Håller tummarna i din tävling, vill gärna vinna den vackra sjalen!!

Ha en bra dag,

Kram Jenny

Evas Passion sa...

Jag alskar sjalv appelkaka!!!!Underbart gott!

Mitt skabbiga chica hus sa...

Åååh, smaskens!

Den måste jag baka nån dag, synd bara att jag inte får smaka själv;o)

Inte riktigt än i alla fall, men snart så.

Kram!
Mia

Jörgen sa...

Låter gott! Det får vi nog prova.

Gilla Yoga sa...

Mums, det lät jättegott! Ska absolut testa det någon dag snart.

Kram Linda

Signe 1 sa...

Det lät dom ett väldigt smarrigt recept, måste prövas:-) Ha en fifin dag vännen, kramis Sofia

Anci sa...

Hej !
Det låter gott. Kanske jag skulle prova ??! :)

Kram
Anci

gamla skolan sa...

Det låter väldigt gott ! Får nog sparas tills köket är ordningsställt , men då ska här bakas ! Tack för receptet ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Marie sa...

Hej Anna!

Synd att du inte bor närmare mig, då hade du kunnat få både äpple och päron, vi har massor!!!!!

Nu är jag med och tävlar om den underbara sjalen, den är helt ljuvlig!

Ha en fortsatt bra vecka!
Kramar Marie

Anonym sa...

Halloj! Så bra att du tyckte om reportaget! Kram på dig!!

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej Anna, vilka vackra äppelpäppelbilder och gott recept, tack för det!!! Och gud vilken vacker sjal du lottar ut, en av de vackraste jag någonsin sett!!!! Mari.

n o r d i n g å r d e n sa...

...gömde ju säga, jag har ju ny adress nu!!! Mari fd Guldkant på Livet.

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej Anna...åå sååå mumsigt!! Blir ju sugen på det nu mitt i natta ju!! kram ♥

Cathrin sa...

Så smarrigt receptet låter! Jag sitter just nu och bloggar i köket när mannen i mitt liv bakar äppelkaka. Jag letade upp recepet på nätet och önskar nu att jag följt min instinkt och kollat av mina favortibloggar först. Men jag provar ditt nästa gång!

Hälsningar

Cathrin

Lilla huset på prärien sa...

Åhh oj vad gott Anna! Det där låter precis som någonting jag skulle tycka var gott... :) seg äppelkaka. Mmm... mumsigt.

Vilken kul butik ni besökt där i det tidigare inlägget också :)

Kram Jenny

Familjen Nordström sa...

Hej! Ska baka äppelkaka med barnen i eftermiddag och ska prova ditt recept! Återkommer med hur det blev : )
//Familjen Nordström

Familjen Nordström sa...

Den var supergod! Ungarnas nya favorit!!!