onsdag 15 april 2009

Morotskaka



Tack sötisar för era fina kommentarer om både mina virkade tofflor (som värmer mina fötter så skönt just nu) och om tjejernas spis! Jag blir så glad när jag läser dem!!

Idag har jag varit ledig. Jag har varit hos min svägerska Åsas dotter och klippt mig och gjort slingor. Hon går andra året på frisörprogrammet på gymnasiet, jätteduktig är hon! Mitt hår blev jättefint.
När jag kom hem hämtade jag tjejerna, som var på dagis under tiden. Och så åkte vi hem och bakade morotskaka! Härlig dag va?! Jag tänkte bjussa på receptet!


Morotskaka
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 ½ dl olja
4 ½ dl finrivna morötter (ca 3 normalstora)
1 ½ tsk bakpulver
1 ½ tsk bikarbonat
1 ½ tsk kanel
Glasyr:
100 gram Philadelphiaost
75 g smör
ca 300 g florsocker
1 msk vaniljsocker
Ugn: 175 grader
Vispa ägg och socker. Tillsätt övriga ingredienser.
Smörj en långpanna och strö i ströbröd. Häll i smeten och grädda i 30-35 minuter.
När kakan svalnat bred över glasyren (jag brukar göra 1 ½ sats glasyr, för jag tycker det är så gott!!)
Nu ska jag ta en kopp te och en morotskakbit och sätta mig i soffan med min nya Lantliv! Mmm...
Puss o kram Anna

10 kommentarer:

Stjärnor & Champagne sa...

Godkväll Anna...Sa nog inte att jag la dig till min blogglista för där skall du ju vara, besöker dig ju varje dag. Jag är inte mycket för bakverk men kladdkaka och morotskaka gillar jag, mums...

Kram Anne

Nylyckan sa...

Hej!
Det där är en av mina favoritkakor. Jag blir riktigt sugen på att baka en till helgen. Tänk vad nöjd man är när man får klippa och slinga sig. Det är typ det lyxigaste jag gör med mig själv. Kram Åsa

Fröken Fräken sa...

Åh, morotskakor är ju världens godaste! Nu blev jag ju rackarns sugen :-)

Kul att du gillade mina etiketter. Och jag kan klart rekommendera ett inköp av stämplarna från CO, de har jag haft mycket användning av!

Fröken Fräken sa...

Åh, morotskakor är ju världens godaste! Nu blev jag ju rackarns sugen :-)

Kul att du gillade mina etiketter. Och jag kan klart rekommendera ett inköp av stämplarna från CO, de har jag haft mycket användning av!

Fröken Fräken sa...

Åh, morotskakor är ju världens godaste! Nu blev jag ju rackarns sugen :-)

Kul att du gillade mina etiketter. Och jag kan klart rekommendera ett inköp av stämplarna från CO, de har jag haft mycket användning av!

VITA NYANSER sa...

Vad kul att du tittade in till mig och lämnade en go kommentar, blir så glad. Och så hittade jag hit...vilka fina bilder! Vilket fint sovrum och matrum och....ja, det ser fint ut överallt här = ).

Ha det bra!
Kram l-l

Hemmalycka sa...

Låter jättegott, mums.
Det som jag tycker är så kul med dig är att du verkar aldrig tycka att det är jobbigt att baka. Det verkar så lätt när du bakar och det blir ju dessutom så gott. Vilken tur att du är min svägerska :-)
Kul att du blev nöjd med frisyren.
Sköt om er
Åsa

Lotta sa...

Godmorgon söta du!
dina kladd muffins är favvo i vårt hus, just nu.
Ska ta och göra morotskakan också så får vi se hur det blir med den...

Ha en bra dag!
kram/Lotta.

Anci sa...

Hej !

Vi säger väl bara sanningen. Kommentarerna värmer både själ och hjärta :D
Har du något mer virkprojekt på gång ?

Kram

Anna sa...

Vilka fina hissgardiner du syr! Skira och vackra.

Morotskaka är en av mina stora favoriter. Den kommer finnas på menyn i sommar