tisdag 27 januari 2009

Vardagsrumsbordet

Jag har gått och retat mig på vårt vardagsrumsbord en längre tid. Det förstör liksom hela vardagsrummet, ni förstår känslan *blink*


Det är ett billigt IKEA bord, som vi haft i många år. Själva underredet är i stål, helt ok, men skivan är i ekfanér. Den borde vara vit. Så nu när matrumsgolvet ändå är utrivet, och inte behöver skyddas mot färg, passade vi på att måla den där skivan!


före




efter







Jag vet inte vad ni tycker, men själv tycker jag att den smälter in MYCKET bättre nu.
Vi målade med Beckers Grepp grundfärg, tre lager. Så nu ska den bara ytbehandlas så att den går att torka av. Ni vet, när-man-har-småbarn ... Frågan är, vad ska man använda? Kom gärna med tips. Jag är inne på matt lack.


Krukan köpte jag på min och min svägerska, Åsas, shoppingturné före jul. De små söta hjärtana i kalksten köpte jag här i somras, ett till Lilla S och ett till Lilla M. Ljuslyktan köpte jag här.



Jag har några till små målningsprojekt på gång, måste bara inhandla lite mer färg o penslar. Visar er såklart när det är färdigt!



Kram Anna

8 kommentarer:

Hemmalycka sa...

Det blev ju jättebra, kan man lämna in lite möbler för målning nu innan ni lagt golvet?
Kram Åsa

Engelska Villan sa...

Hahaha, då får du skynda dig!
Kram

Gilla Yoga sa...

Det blev jättesnyggt! Vi har pratat om att måla vårt tråkiga IKEA-matbord. Kanske får ta och göra det nu. Tack för inspirationen!

me and alice sa...

Hej Anna!
Vilken skillnad!!! Tack gode gud för vitfärgen!!! *fniss*
Till vårt köksbord använde jag vax!!! Tycker att ytan blir vackrare och nöts sedan på ett naturligt sätt samtidigt som det klarar av fläckar...
Tack för ditt oktips. Har precis läst ut min bokhög och hade inte hittat något nytt förräns nu...
kram Susanne

me and alice sa...

Ska ju vara boktips såklart... *fniss*
kram Susanne

Jenny sa...

Hej Anna,
Vad fint bordet blev i vitt:)
Erat vardagsrum ser jättemysigt ut!

kram Jenny

Monika sa...

Hej
jag har samma soffbord!!!
ha funderat på att byta skivan till en massiv,men detta var ju enklare.
Fint det blev!
Tack för tipset om Pärlspontsskivorna. Vi har tritex nu,får kolla om det går att sätta utanpå...Då är det ju bara nya lister som behövs och fixa eluttagen..lite jobb blir det men väldigt mycket snyggare!
Hälsningar
Monika

Engelska Villan sa...

Jag har nu inhandlat bivax hos vår favoritfärghandlare! Han rekommenderade det. Luktar gott också, tykcte han *fniss*
Kram Anna