lördag 10 januari 2009

Sömntips för trötta mammor



Den största nackdelen med att vara borta en längre tid med småttingar är att sovrutinerna blir helt rubbade. För att få de små liven att somna på nya stället tar man till både det och det andra knepet, t.ex. muta med välling, stå bredvid sängen och klappa, lägga sig bredvid eller till slut låta dem sova i ens säng. Detta får konsekvenser när man kommer hem. I natt hade vi båda brudarna hos oss, i vår 160 cm breda säng, det blir väldigt trångt. Jag låg spikrak och kunde varken vända mig eller andas... Nånstans långt borta i mitt sömniga huvud dök en tanke upp. Eller, jag mindes ett samtal som jag hade med en jobbarkompis för ett tag sen. Hon berättade att deras barn alltid kommer på nätterna och att hennes man då brukar lägga sig nere vid fotändan, på tvären, för att få plats. Herregud, vad obekvämt! Tänkte jag då... Men nu såg jag plötsligt den lösningen i ett annat ljus! Så jag ålade mig ner. Som tur var hade vi ett extra täcke liggande nedanför sängen. Det drog jag på mig och kröp ihop nere vid fotändan. Vilken befrielse! Jag kunde ju röra både armar och ben. Jag är 168 cm, så det var ju bara fötterna som behövde sticka ut! Prova det, ni som har det trångt i sängen... Ok, det kanske är bättre att försöka få barnen att sova i sina egna sängar, men tills man orkar ta den fajten så. Jag visar en bild från sovrummet, så kan ni själva se min nya sovplats... *fniss*



Jag tänkte sy lite nya kuddar till soffan i ett linnetyg som jag har liggande, så idag åkte jag och inhandlade lite spetsband, som jag tänkte ha som knytband. Tror jag blir bra. Hoppas orka komma igång ikväll.


Kram Anna

6 kommentarer:

MiaMaria sa...

Hej!

Vilket härligt sovrum...

Kan förstå att det blir trångt i sängen vi har också en 1,60 och visst har vi varit fler i sängen än 2.......

HA´en bra helg!
MiaMaria

Hemmalycka sa...

Blir säkert jättebra! Men du har väl inte glämt att du ska hjälpa mig med hallen?
Kram Åsa

Engelska Villan sa...

Åsa: Självklart har jag inte glömt! Köp tyg bara, så fixar vi det där i ett nafs :-) Det blev ny köksgardin av tyget istället, håller på med den nu. Kuddarna får vänta.
Kram Anna

ansku sa...

Kul att du kikat runt inne hos mig :)
Köpte en kungakrona när vi hämtade vår kyrkbänk från Norrgården i Borlänge. Jag har en till och den kommer från Uthuset i Gävle. Tyvärr vet jag ingen nätbutik som säljer dessa, själv ska jag ha dom i sortimentet lite längre fram.
/kram Ansku

Anonym sa...

hihihi barn i sängen.. Jodå det har man ju varit med om.

Senast i förra veckan..

Men eftersom min son är 5 år, så kör jag med regeln, kommer han in och ska sova i vår säng, blir det han som får ligga vid fotändan ingen kudde eller filt.. ( om han inte är sjuk förstås).. Men oftast handlar det om att "vill inte sova i min säng" syndromet.. Och då ska det inte vara bekvämare hos mej.. min säng min plats.. haha

ha det bra

kram kram från betongvillan

DRÖMHUSET sa...

Vilket härligt sovrum....verkligen rogivande :-)

Kram Sofie