onsdag 3 december 2008

Lite kök...

En kopp te och en muffin i vinterregnet kanske?

Har ni inte provat min hemstads godaste teblandning Brunkullan så är det dags att ni gör det! Lika gott svart som grönt eller rött. Hemma hos mig har det t.om. fått en egen burk, som står på en av hyllorna i köket.

Här kommer en liten köksbildskavalkad.






På en annan hylla står nu pepparkakshuset och sprider juldoft i hela köket! Under hyllan hänger en tygpåse eller "tygkorv", som jag sytt, av en av farmors gamla kökshanddukar. I den förvarar jag plastpåsar.



Adventsljusstaken i tenn är så vacker att jag kan längta till advent bara för att få ta fram den! Den inhandlades på Hans-Mikaels, i Stockholm, för två år sedan.



Sist, men inte minst, tänkte jag bjussa på mitt bästa muffinsrecept:


100 g smält, avsvalnat smör
2 dl råsocker
2 ägg
1 1/2 dl creme fraiche
2 1/2 dl rivet äpple
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker



Ugnen: 225 grader
Vispa smör och socker. Tillsätt resten av ingr.
Klicka ut i 8 stora muffinsformar i papper.
Tryck ner blåbär och hallon

Grädda 15-18 minuter.



Kram/ Anna

Inga kommentarer: